Ana içeriğe atla

ETKİNLİK SAYFA 71 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI

ETKİNLİK SAYFA 71 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI
1.Türkiye'nin coğrafi konumu, ulaşım türlerinin gelişmesini nasıl etkilemiştir? Tartışınız.
Türkiye Kuzey Yarım Küre’de, eski dünya karalarının birbirine en çok yaklaştıkları stratejik bir bölgede yer alır.
Eski  bir yerleşim sahası olması nedeniyle tarihteki önemli kara ulaşım yolları  Türkiye üzerinden geçmiştir. Kral yolu İpek yolu gibi önemli ticaret yolları ülkemizde yer almaktadır. Ülkemizde kara yollarının doğrultusu yer şekillerinden oldukça fazla olarak etkilenmektedir. Genellikle ülkemizde yer alan kara yolları batı-doğu doğrultusunda uzanmaktadır. Yolcu ve yük taşımacılığının çok büyük bir  bölümü kara yoluyla yapılmaktadır. Karayolu ile en ücra noktalara kadar gidebilmenin mümkün olması karayolu ulaşımının gelişmesi üzerinde etkili olmuştur.
Demir yolları için enerji kaynaklarının aktarımı konusunda önemli bir noktadadır.Ancak ülkemizde demir yollarına yönelik yatırımlar yeterli değildir yeni yeni  gelişmiş projeler yapılmaktadır.
Deniz yolları bakımından da konum özelliklerinden dolayı son derece önemli bir geçiş noktasındadır.Ancak bu avantaj daha çok yük taşımacılığında ön plana çıkar yolcu taşımacılığı anlamında çok gelişmemiştir.Boğazlar önemli geçiş noktalarıdır.
Hava yolu taşımacılığı konusunda önemli merkezler vardır ancak daha pahalı bir ulaşım şekli olması biraz daha geri planda kalmasına sebep olmuştur.

2.Türkiye kara, demir ve deniz yolları haritaları ile Türkiye fiziki ve idari haritalarını karşılaştırarak ulaşım ağlarının oluşumu ve birbirleri ile olan ilişkilerini tartışınız.
Türkiye ulaşım türleri haritası ile fiziki ve idari haritaları incelendiğinde genel olarak ulaşım ağlarının yer şekillerinin elverişli olduğu doğrultularda gelişme gösterdiğini görürüz.Doğu batı yönünde dağlar arasında kalan oluklar ulaşım ağlarının geçiş noktalarını oluşturur.Yine önemli geçiş noktasında olan illerin ulaşım merkezli gelişme özellikleri fazladır.Bu merkezler daha çok ulaşım ağlarının oluşmasında kavşak şehirlerimizi oluşturur.Deniz yolları olarak kıyı şehirlerimizi iç kesimlere bağlayan hinterlandı ne kadar geniş olursa bu bölgeler gelişme göstermiş ve o bölgedeki limanımız önem kazanmıştır.

3.Türkiye'de kara, deniz, demir ve hava yollarının kavşak noktası oluşturduğu şehirlerimiz hangileridir?
Kara yolları: Edirne,İstanbul,Kocaeli,Eskişehir,Bolu,Ankara,Kayseri,Antep,Adana,Erzurum,Afyon,Van  örnek verilebilir.
Demir yolları:İstanbul,Afyon,Ankara,Kayseri,Sivas,izmir,Balıkesir örnek verilebilir.
Deniz yolları: İstanbul,İzmir, İskenderun ,Mersin, Trabzon ,Samsun, Zonguldak, Antalya, örnek verilebilir.

4.İklimin ulaşım türleri üzerindeki etkilerini açıklayınız.
Aşırı yağış, sis, fırtına, kar yağışı, donma gibi iklim olayları ulaşımı olumsuz etkilediği gibi ulaşım maliyetlerini de arttırır. Sisli havalarda hava, deniz ve kara ulaşımı aksar, aşırı yağış ve donma nedeniyle yollar bozulur, fırtına ve tipi ulaşımı aksatır. Çığ ve heyelan yol yapımını zorlaştırır, ulaşım maliyetlerini artırır. Kışların soğuk geçtiği bölgeler de yollar kapanabilir. Örneğin; Doğu Anadolu Bölgesi, Bolu Dağı.Yine iklim şartları elverişsiz alanlarda ulaşım hizmetlerinin hem kalitesi düşer hem de gelişmişliği azdır.Dağlarla kaplı bir alanda demir yolu ulaşımı yüksek maliyetten dolayı çok tercih edilmeyebilir.



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

DERS DIŞI ETKİNLİK SAYFA 128 DIŞ KUVVETLER KAVRAM HARİTASI LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI

DERS DIŞI ETKİNLİK SAYFA 128 DIŞ KUVVETLER KAVRAM HARİTASI LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI Aşağıdaki kavramları uygun yerlere yazarak kavram haritasını tamamlayınız. Akarsu, dalgalar, rüzgârlar, barkan, kumullar, kaynak, falez, debi, rejim, rejimi düzensizdir, kanyon vadi, dolin, yatık yamaçlı vadi, akarsu yatağı, vadi, karstik şekiller, çentik vadi, boğaz vadi, sarkıt, dikit, polye, uvala.

ETKİNLİK SAYFA 123 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI

ETKİNLİK SAYFA 123 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI Sıcaklığın düşük olduğu bölgelerde yağan karlar donarak birikir. Bu karlara toktağan kar (kalıcı kar) denir. Toktağan karın başladığı yüksekliğe toktağan kar sınırı adı verilir. Yandaki şekilde toktağan kar sınırının Ekvator’dan kutuplara doğru değişimi görülmektedir. Buna göre toktağan kar sınırı Ekvator’dan kutuplara doğru nasıl bir değişim göstermektedir? Bu değişimin sebepleri nelerdir? Daimi kar sınırının yükseltisi Ekvatordan kutuplara doğru azalır. Ekvatorda 5500 m olan sınır,  Sınır kutuplarda ve kutplara yakın alanlarda enleme bağlı olarak sıcaklığın azalmasında dolayı deniz seviyesine “0 metreye” yakındır. Bu sınır Enlem ve iklim özelliklerine bağlı olarak değişir. Ekvatordan kutuplara doğru sıcaklığın azalması sonucu daimi kar sınırı aşağı doğru inmektedir.

Türkiye’nin Dağları ETKİNLİK SAYFA 158 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI

Türkiye’nin Dağları ETKİNLİK SAYFA 158 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI Tabloda yer alan dağları Türkiye fiziki haritasından yararlanarak aşağıdaki haritaya yerleştiriniz. Kuzey Anadolu Dağları Yıldız Bolu Ilgaz Küre Köroğlu Canik Giresun Rize Kaçkar Yalnızçam Mescit Çimen Kop Güney Anadolu Dağları Akdağlar Bey Dağları Geyik Bolkar Aladağlar Tahtalı Binboğa Nur Karacadağ Doğu Anadolu Dağları Mercan Karasu-Aras Şerafettin İhtiyarşahap Nemrut Süphan Tendürek Ağrı Batı Anadolu Dağları Koru Işıklar Uludağ Murat Kaz Madra Yunt Aydın Menteşe İç Anadolu Dağları Sündiken Emir Sultan Hınzır Tecer Elmadağ Karadağ Karacadağ Hasandağ Melendiz Erciyes Dağı