Ana içeriğe atla

DERS DIŞI ETKİNLİK SAYFA 83 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI

DERS DIŞI ETKİNLİK SAYFA 83 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI
Bazı  şehirler  gelişimlerini  büyük ölçüde kara yollarının  kavşak  noktasında  bulunmalarına borçludurlar, ülkemizde de Aksaray ve Afyonkarahisar şehirleri buna örnek verilebilir.
1.Türkiye kara yolları haritasından faydalanarak bu şehirler üzerinden geçen kara ve demir yollarını tespit ediniz.
Haritalar incelendiğinde özellikle Afyon demir yolları bölgesi olarak 7. bölgenin merkezini oluşturmaktadır.Gerek İzmir üzerinden doğuya giden demir yolu hattı gerekse İstanbul üzerinden Adana güzergahına giden demir yolu hattı bu noktadan geçmektedir.
Dört yönden gelen demiryollarının birleştiği kavşakta, bir merkez durumunda olan Afyonkarahisar, ulaşım açısından büyük önem taşır. Bu demiryollarından biri Konya üzerinden Adana`ya, dolayısıyla Akdeniz`e ulaşır. Bir diğeri Kütahya üzerinden İç Anadolu ve Marmara`ya gider. Batıya yönelik iki hattan ilki Uşak, Manisa`dan İzmir`in Basmahane garına varırken, ikincisi Aydın`a uğrayıp, İzmir Alsancak istasyonuna girer.
Bursa`dan 289, Zonguldak`tan 525 ve Rize`den 1116 Km. uzaklıkta bulunan Afyonkarahisar, karayolu bakımından da önemli bir konuma sahiptir. İç Anadolu, Akdeniz, Marmara ve Ege gibi, yurdun çeşitli yönlerinden gelen karayollarının birleştiği bir nokta görünümündedir. İller arasındaki karayolları, asfalt kaplı yollardandır. Öte yandan düzgün bir havaalanına sahip olup, havadan ulaşıma da açıktır.
Aksaray ise daha çok karayolu geçiş noktası olarak  E 90 karayolunun güzergahı üzerinde yer almaktadır.Demir yolu bölgede güzergahı yoktur yakın bölgeden geçmekle beraber Aksaray’a ciddi bir avantaj sağlamaz.
2.Bu şehirlerin gelişmesinde ulaşımın nasıl etkili olduğunu rapor hâlinde yazınız.
AFYON
Bu şehirlerin gelişmesinde mevcut ulaşım sistemleri olumlu katkılarda bulunmuştur.Afyon mevcut yapısı ile birlikte dört yönden gelen demiryollarının kesişim noktasında yer alması Afyonkarahisar Gar, demiryollarının önemli kavşak noktasında olması ve Afyonkarahisar ilinin zengin yer altı kaynakları sebebiyle gerek transit, gerekse Afyonkarahisar Gar`dan sefere başlayan trenlerle yük ve yolcu taşımacılığı açısından büyük önem arz etmektedir.
Ülkemizde dört noktadan demir yolu ile bağlanan tek il özelliği vardır.Bütün bu ulaşım özellikleri değerlendirildiğinde gerek  transit geçiş gerekse yük ve yolcu taşımacılığında çok önemli bir noktadadır.Bu avantajlar şehirdeki ekonomik faaliyetleri olumlu etkiler.Gelecekte demir yollarının öneminin artacağı ülkemizde bu özelliği Afyon’u çok daha iyi yerlere taşıyacaktır.
AKSARAY
Konum itibariyle Aksaray E90 kara yolu üzerinde yer alarak Ankara üzerinden gelen ulaşım ağının Adana üzerine geçiş noktasında yer alır.İki sanayi şehrimiz Konya ile Kayseri arasında geçiş noktasında yer alması Aksaray için yolcu ve yük taşımacılığında avantajlar sağlar.Ticari faaliyetlerin gelişmesinde bu yollar üzerine yapılan yatırımlar Aksaray ve çevre bölgelerin gelişmesinde etkili olmaktadır.
Yaptığınız çalışmayı görsel öğelerle destekleyerek sınıfta pano oluşturunuz ve elde ettiğiniz sonuçlan arkadaşlarınızla tartışınız.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ETKİNLİK SAYFA 66 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI

Sürekli Basınç Kuşakları ETKİNLİK SAYFA 66 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI Aşağıdaki haritada sürekli basınç merkezleri farklı renklerle verilmiştir. Aşağıdaki bilgilerden yararlanarak basınç merkezlerinin isimlerini harita üzerine yazınız. Dünya sürekli basınç dağılış haritası Termik ( Isıl ) Alçak Basınç Kuşağı Ekvator ve çevresi, güneş ışınlarını dik ve dike yakın açılarla aldığından yıl boyunca sıcaktır. Isınan havanın genleşip yükselmesine bağlı olarak sürekli termik alçak basınç kuşağı oluşmuştur. Termik  Yüksek Basınç Kuşağı Kutuplar çevresi, güneş ışınlarını dar açılarla aldığından buralarda sürekli soğuk hava etkilidir. Soğuyan havanın ağırlaşarak alçalması nedeniyle buralarda sürekli termik yüksek basınç kuşağı oluşmuştur. Dinamik Yüksek Basınç Merkezi Dünya'nın kendi ekseni etrafındaki dönüşünün rüzgârlar üzerinde meydana getirdiği sapma etkisiyle 30° enlemleri çevresinde oluşan basınç merkezidir. Bu merkez Kuzey Yarım Küre’de yaz aylarında kuzeye, kış aylarında güne...

NEMİN YAĞIŞA DÖNÜŞÜMÜ

NEMİN YAĞIŞA DÖNÜŞÜMÜ KONUYA BAŞLARKEN SAYFA 75 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI 1.Her ortamda bulunan nem oranı aynı mıdır? Nemin fazla veya az olması ne gibi sonuçlar doğurur? 2.Yaşanılan ortamda ideal nem oranının ne kadar olduğunu araştırıp bu konuda sınıfa bilgi veriniz. Nem : Atmosfer içerisinde bulunan katı, sıvı ve gaz halindeki suyun tamamı atmosferdeki nemi oluşturur. Örneğin bulutlar küçük buz kristallerinden oluşur. Kendisine gelen bütün ışınları yansıttığı için beyaz görünür. En sıcak çöllerde bile bulunan nem kutuplarda da mevcuttur. Fakat miktarlarında önemli farklılıklar vardır. Atmosferdeki nem şu terimlerle ifade edilir: a.Mutlak Nem (var olan nem): 1 m³ havanın içinde o an var olan nem miktarının gram olarak ifadesidir. Nemin kaynağı; okyanuslar, denizler, göller, akarsular, kaynaklar, kar örtüsü, buzullar, nemli toprak ve canlılardır. Temmuz ayında Antalya, Ankara ve Van'da higrometre ile mutlak nem miktarını ölçtüğünüz taktirde hangisinde nem daha fazla olur? ...

ETKİNLİK SAYFA 123 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI

ETKİNLİK SAYFA 123 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI Sıcaklığın düşük olduğu bölgelerde yağan karlar donarak birikir. Bu karlara toktağan kar (kalıcı kar) denir. Toktağan karın başladığı yüksekliğe toktağan kar sınırı adı verilir. Yandaki şekilde toktağan kar sınırının Ekvator’dan kutuplara doğru değişimi görülmektedir. Buna göre toktağan kar sınırı Ekvator’dan kutuplara doğru nasıl bir değişim göstermektedir? Bu değişimin sebepleri nelerdir? Daimi kar sınırının yükseltisi Ekvatordan kutuplara doğru azalır. Ekvatorda 5500 m olan sınır,  Sınır kutuplarda ve kutplara yakın alanlarda enleme bağlı olarak sıcaklığın azalmasında dolayı deniz seviyesine “0 metreye” yakındır. Bu sınır Enlem ve iklim özelliklerine bağlı olarak değişir. Ekvatordan kutuplara doğru sıcaklığın azalması sonucu daimi kar sınırı aşağı doğru inmektedir.