Ana içeriğe atla

DERS DIŞI ETKİNLİK SAYFA 83 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI

DERS DIŞI ETKİNLİK SAYFA 83 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI
Bazı  şehirler  gelişimlerini  büyük ölçüde kara yollarının  kavşak  noktasında  bulunmalarına borçludurlar, ülkemizde de Aksaray ve Afyonkarahisar şehirleri buna örnek verilebilir.
1.Türkiye kara yolları haritasından faydalanarak bu şehirler üzerinden geçen kara ve demir yollarını tespit ediniz.
Haritalar incelendiğinde özellikle Afyon demir yolları bölgesi olarak 7. bölgenin merkezini oluşturmaktadır.Gerek İzmir üzerinden doğuya giden demir yolu hattı gerekse İstanbul üzerinden Adana güzergahına giden demir yolu hattı bu noktadan geçmektedir.
Dört yönden gelen demiryollarının birleştiği kavşakta, bir merkez durumunda olan Afyonkarahisar, ulaşım açısından büyük önem taşır. Bu demiryollarından biri Konya üzerinden Adana`ya, dolayısıyla Akdeniz`e ulaşır. Bir diğeri Kütahya üzerinden İç Anadolu ve Marmara`ya gider. Batıya yönelik iki hattan ilki Uşak, Manisa`dan İzmir`in Basmahane garına varırken, ikincisi Aydın`a uğrayıp, İzmir Alsancak istasyonuna girer.
Bursa`dan 289, Zonguldak`tan 525 ve Rize`den 1116 Km. uzaklıkta bulunan Afyonkarahisar, karayolu bakımından da önemli bir konuma sahiptir. İç Anadolu, Akdeniz, Marmara ve Ege gibi, yurdun çeşitli yönlerinden gelen karayollarının birleştiği bir nokta görünümündedir. İller arasındaki karayolları, asfalt kaplı yollardandır. Öte yandan düzgün bir havaalanına sahip olup, havadan ulaşıma da açıktır.
Aksaray ise daha çok karayolu geçiş noktası olarak  E 90 karayolunun güzergahı üzerinde yer almaktadır.Demir yolu bölgede güzergahı yoktur yakın bölgeden geçmekle beraber Aksaray’a ciddi bir avantaj sağlamaz.
2.Bu şehirlerin gelişmesinde ulaşımın nasıl etkili olduğunu rapor hâlinde yazınız.
AFYON
Bu şehirlerin gelişmesinde mevcut ulaşım sistemleri olumlu katkılarda bulunmuştur.Afyon mevcut yapısı ile birlikte dört yönden gelen demiryollarının kesişim noktasında yer alması Afyonkarahisar Gar, demiryollarının önemli kavşak noktasında olması ve Afyonkarahisar ilinin zengin yer altı kaynakları sebebiyle gerek transit, gerekse Afyonkarahisar Gar`dan sefere başlayan trenlerle yük ve yolcu taşımacılığı açısından büyük önem arz etmektedir.
Ülkemizde dört noktadan demir yolu ile bağlanan tek il özelliği vardır.Bütün bu ulaşım özellikleri değerlendirildiğinde gerek  transit geçiş gerekse yük ve yolcu taşımacılığında çok önemli bir noktadadır.Bu avantajlar şehirdeki ekonomik faaliyetleri olumlu etkiler.Gelecekte demir yollarının öneminin artacağı ülkemizde bu özelliği Afyon’u çok daha iyi yerlere taşıyacaktır.
AKSARAY
Konum itibariyle Aksaray E90 kara yolu üzerinde yer alarak Ankara üzerinden gelen ulaşım ağının Adana üzerine geçiş noktasında yer alır.İki sanayi şehrimiz Konya ile Kayseri arasında geçiş noktasında yer alması Aksaray için yolcu ve yük taşımacılığında avantajlar sağlar.Ticari faaliyetlerin gelişmesinde bu yollar üzerine yapılan yatırımlar Aksaray ve çevre bölgelerin gelişmesinde etkili olmaktadır.
Yaptığınız çalışmayı görsel öğelerle destekleyerek sınıfta pano oluşturunuz ve elde ettiğiniz sonuçlan arkadaşlarınızla tartışınız.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

DERS DIŞI ETKİNLİK SAYFA 128 DIŞ KUVVETLER KAVRAM HARİTASI LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI

DERS DIŞI ETKİNLİK SAYFA 128 DIŞ KUVVETLER KAVRAM HARİTASI LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI Aşağıdaki kavramları uygun yerlere yazarak kavram haritasını tamamlayınız. Akarsu, dalgalar, rüzgârlar, barkan, kumullar, kaynak, falez, debi, rejim, rejimi düzensizdir, kanyon vadi, dolin, yatık yamaçlı vadi, akarsu yatağı, vadi, karstik şekiller, çentik vadi, boğaz vadi, sarkıt, dikit, polye, uvala.

ETKİNLİK SAYFA 123 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI

ETKİNLİK SAYFA 123 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI Sıcaklığın düşük olduğu bölgelerde yağan karlar donarak birikir. Bu karlara toktağan kar (kalıcı kar) denir. Toktağan karın başladığı yüksekliğe toktağan kar sınırı adı verilir. Yandaki şekilde toktağan kar sınırının Ekvator’dan kutuplara doğru değişimi görülmektedir. Buna göre toktağan kar sınırı Ekvator’dan kutuplara doğru nasıl bir değişim göstermektedir? Bu değişimin sebepleri nelerdir? Daimi kar sınırının yükseltisi Ekvatordan kutuplara doğru azalır. Ekvatorda 5500 m olan sınır,  Sınır kutuplarda ve kutplara yakın alanlarda enleme bağlı olarak sıcaklığın azalmasında dolayı deniz seviyesine “0 metreye” yakındır. Bu sınır Enlem ve iklim özelliklerine bağlı olarak değişir. Ekvatordan kutuplara doğru sıcaklığın azalması sonucu daimi kar sınırı aşağı doğru inmektedir.

Türkiye’nin Dağları ETKİNLİK SAYFA 158 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI

Türkiye’nin Dağları ETKİNLİK SAYFA 158 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI Tabloda yer alan dağları Türkiye fiziki haritasından yararlanarak aşağıdaki haritaya yerleştiriniz. Kuzey Anadolu Dağları Yıldız Bolu Ilgaz Küre Köroğlu Canik Giresun Rize Kaçkar Yalnızçam Mescit Çimen Kop Güney Anadolu Dağları Akdağlar Bey Dağları Geyik Bolkar Aladağlar Tahtalı Binboğa Nur Karacadağ Doğu Anadolu Dağları Mercan Karasu-Aras Şerafettin İhtiyarşahap Nemrut Süphan Tendürek Ağrı Batı Anadolu Dağları Koru Işıklar Uludağ Murat Kaz Madra Yunt Aydın Menteşe İç Anadolu Dağları Sündiken Emir Sultan Hınzır Tecer Elmadağ Karadağ Karacadağ Hasandağ Melendiz Erciyes Dağı