Ana içeriğe atla

DERS DIŞI ETKİNLİK SAYFA 76 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI

DERS DIŞI ETKİNLİK SAYFA 76 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI
1.Yurdumuz sahip olduğu kıyı potansiyeline ve önemli su yollarına rağmen denizcilik alanında istenilen seviyeye ulaşamamıştır. Bu durumun nedenlerini araştırarak sınıfta arkadaşlarınızla tartışınız.
Denizciliğin geliştirilmesinde uygulanan yanlış yapılanma , planlama eksiklikleri,yeterli maddi destek sağlanamaması,geçerliliğini kaybetmiş antlaşmaların bağlayıcı etkileri,tersanelerdeki yeterli teknik gelişimin sağlanamaması gibi sebepler gösterilebilir.

2.Deniz yolu, yük ve yolcu taşımacılığında en ekonomik ulaşım yoludur. Bunun nedenlerini araştırarak sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Ulaşım ağları için çeşitli yollar yapılır.Bu yolların yapılması ciddi maliyet isteyen bir iştir.Deniz yolu taşımacılığında yol yapım ve bakım masrafı yoktur. Tek seferde çok büyük yükler çok uzak mesafelere daha az yakıt maliyetiyle taşınabilmektedir.

3.Yurdumuzda gemi yapım sanayisinin geliştiği merkezleri araştırınız. Araştırma sonuçlarını sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Ülkemizde,özelikle gemi yapım sanayi,oldukça eskiye dayanmaktadır.Gölcük ‘te cumhuriyet döneminde kurulmuş olan ve harp filomuzun bakım ve tamiratını üstlenen askeri tersanede bugün çeşitli tonajlarda muharebe ikmal gemileri,denizaltıları üretilmektedir.bir başka gemi inşaat tezgahları da İstanbul’da Haliç ve İstinye de bulunmaktadır.Burada askeri,ticari ve diğer gemilerin tamirleri ile bazı tip gemilerin inşa asıda mümkün olmaktadır.Son yıllarda İstanbul kentinin yakınında Tuzla da büyük bir gemi marinaları fabrikasıyla giderek yerli katkı yapı artarak gemi yapılmaktadır.
Önemli tersaneler…Haliç Tersanesi, Hasköy Tersanesi, Camialtı Tersanesi, İstinye,Gölcük ,Taşkızak Tersaneleri örnek verilebilir…
Ülkede ayrıca Gelibolu ve İzmir de gemi yapım tersaneleri bulunmaktaysa da kapasiteleri fazla büyük değildir.

4.Yüzey şekillerinin deniz yolu üzerindeki etkisi kendini limanlarda hissettirir. Bunun nedenlerini araştırarak örnekler açıklayınız.
Kıyı bölgelerde yer şekilleri iki şekilde etkili olur bunlardan birincisi kıyı bölgede dağların uzanışına bağlı olarak kıyıda oluşan doğal liman oluşumları limanın işlevselliği açısından önemlidir.Aksi takdirde normal liman inşaatı gerekir ki bu olay çok maliyetli bir inşaattır.Diğer etken ise liman art bölgesinde yer şekilleri uygun koşullar sağlayarak iç kesimler ile ulaşımı kolaylaştırır ve limanın hinterlandını olumlu etkileyerek limanın gelişmesinde önemli bir etki sağlar.Örnek İzmir limanı hinterlant ve doğal liman özelliği olarak son derece avantajlıdır.Ancak Karadeniz de Rize limanı Giresun limanları iç kesim ile ulaşım sıkıntısından dolayı hinterlandı yeteri kadar gelişmeyen limanlardır.

5.Türkiye fiziki haritasını ve başlıca limanlarımızı gösteren haritayı inceleyiniz. Yurdumuzda yer alan önemli limanların kuruldukları yerlerin doğal ve beşerî özelliklerini araştırarak, gelişimleri hakkında çıkarımlarda bulununuz.
Özellikle önemli pazar payı olan üretimin yoğun olduğu kıyı ile iç kesimler arasında ulaşım koşullarının elverişli olduğu alanlarda gelişme göstermişlerdir. Bölgede beşeri etken olarak demir çelik ve enerji kaynaklarının aktarımında ön plana çıkanlar olduğu gibi mevcut konum özelliklerinden dolayı ithalat ihracat limanı olarak ön plan çıkanlar olmuştur.Yine bu limanlardan bir kısmı harita incelendiğinde turizm faaliyetlerini destekleyici bir konumda yer alır.Limanların hinterlandının gelişmesine elverişli yer şekilleri bu limanların çevresinde kendini gösterir.Önemli üretim ve tüketim merkezi olan ya da hinterlandında önemli üretim ve tüketim merkezlerinin bulunduğu alanlardaki limanlarımız gelişmiştir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

DERS DIŞI ETKİNLİK SAYFA 128 DIŞ KUVVETLER KAVRAM HARİTASI LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI

DERS DIŞI ETKİNLİK SAYFA 128 DIŞ KUVVETLER KAVRAM HARİTASI LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI Aşağıdaki kavramları uygun yerlere yazarak kavram haritasını tamamlayınız. Akarsu, dalgalar, rüzgârlar, barkan, kumullar, kaynak, falez, debi, rejim, rejimi düzensizdir, kanyon vadi, dolin, yatık yamaçlı vadi, akarsu yatağı, vadi, karstik şekiller, çentik vadi, boğaz vadi, sarkıt, dikit, polye, uvala.

ETKİNLİK SAYFA 123 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI

ETKİNLİK SAYFA 123 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI Sıcaklığın düşük olduğu bölgelerde yağan karlar donarak birikir. Bu karlara toktağan kar (kalıcı kar) denir. Toktağan karın başladığı yüksekliğe toktağan kar sınırı adı verilir. Yandaki şekilde toktağan kar sınırının Ekvator’dan kutuplara doğru değişimi görülmektedir. Buna göre toktağan kar sınırı Ekvator’dan kutuplara doğru nasıl bir değişim göstermektedir? Bu değişimin sebepleri nelerdir? Daimi kar sınırının yükseltisi Ekvatordan kutuplara doğru azalır. Ekvatorda 5500 m olan sınır,  Sınır kutuplarda ve kutplara yakın alanlarda enleme bağlı olarak sıcaklığın azalmasında dolayı deniz seviyesine “0 metreye” yakındır. Bu sınır Enlem ve iklim özelliklerine bağlı olarak değişir. Ekvatordan kutuplara doğru sıcaklığın azalması sonucu daimi kar sınırı aşağı doğru inmektedir.

Türkiye’nin Dağları ETKİNLİK SAYFA 158 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI

Türkiye’nin Dağları ETKİNLİK SAYFA 158 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI Tabloda yer alan dağları Türkiye fiziki haritasından yararlanarak aşağıdaki haritaya yerleştiriniz. Kuzey Anadolu Dağları Yıldız Bolu Ilgaz Küre Köroğlu Canik Giresun Rize Kaçkar Yalnızçam Mescit Çimen Kop Güney Anadolu Dağları Akdağlar Bey Dağları Geyik Bolkar Aladağlar Tahtalı Binboğa Nur Karacadağ Doğu Anadolu Dağları Mercan Karasu-Aras Şerafettin İhtiyarşahap Nemrut Süphan Tendürek Ağrı Batı Anadolu Dağları Koru Işıklar Uludağ Murat Kaz Madra Yunt Aydın Menteşe İç Anadolu Dağları Sündiken Emir Sultan Hınzır Tecer Elmadağ Karadağ Karacadağ Hasandağ Melendiz Erciyes Dağı