ETKİNLİK SAYFA 80 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI
Aşağıda Dünya yıllık yağış dağılışı haritası verilmiştir. Soruları harita yardımıyla cevaplandırınız.
1.Dünya’da en fazla yağış alan bölgeler nerelerdir?
Ekvatoral bölge ve çevresi, Muson bölgesi ve orta kuşak karalarının batı kıyıları en çok yağış alan yerlerdir.
2.Bu bölgelerde yağışın fazla olmasını sağlayan coğrafi faktörler nelerdir?
Ekvatoral bölge ve çevresi: Buralar sürekli sıcak ve nemlidir. Nem oranı yüksektir. Sürekli ısınmadan dolayı buralarda yıl boyunca yükselici hava hareketi görülür ve yükselim yağışları yaygın olarak görülür.
Muson iklim bölgesinde: Yaz Musonları ile denizden gelen nemli rüzgârlar ve dağların etkisi yaz döneminde bol miktarda yağış oluşumuna neden olur.
Orta kuşak karalarının batı kıyıları: Denizden gelen batı rüzgârlarının getirdiği bol nemli havalar bol miktarda yağış oluşumuna neden olur.
3.Dünya’da en az yağış alan bölgeler nerelerdir?
Dönenceler çevresindeki çöller, karaların iç kısımları ve kutup bölgeleri en az yağış alan yerlerdir.
4.Bu bölgelerde yağışın az olmasına neden olan coğrafi faktörler nelerdir?
Dönenceler çevresindeki çöller: Sürekli Dinamik Yüksek Basınç Alanı olması nedeniyle alçalıcı hava hareketleri yaygındır, nem açığı fazladır ve alçalıcı hava hareketlerinin olduğu yerde yağış oluşamaz.
Karaların iç kısımları: Denizlerin nemli havaları karaların iç kesimlerine sokulamaz. Nem açığı fazla olduğu için yağış oluşumu azdır.
Kutup bölgeleri: Sürekli Termik Yüksek Basınç Alanı olması nedeniyle alçalıcı hava hareketleri yaygındır, nem açığı fazladır ve alçalıcı hava hareketlerinin olduğu yerde yağış oluşamaz.
5.Yağış dağılışı ile enlem arasında bir paralellik var mıdır?
Yağış dağılışı ile enlem arasında belli ölçülerde bir paralellikten bahsedilebilir.Genel olarak ekvator bölgesi bol yağışlı kutuplar bölgesi az yağışlıdır.Ancak yağışa etki eden Yer şekilleri, yükseklik,bitki örtüsü,dağların uzanış yönü,denize uzaklık gibi etkenler bu paralelliğin kesin ve net olmasını engellemektedir.
Çok iyi oldu teşekkürler...
YanıtlaSil