Ana içeriğe atla

Ders Dışı Etkinlik Sayfa 131 LİSE COĞRAFYA 10.SINIF KİTABI

 Ders Dışı Etkinlik Sayfa 131 LİSE COĞRAFYA 10.SINIF KİTABI

Yukarıdaki fotoğrafları inceleyerek;
*Fotoğraflardaki faaliyetleri açıklayınız.

Balıkçılık
Tarım alanlarını sulama
Enerji üretimi
Su sporları
Tuz üretimi
Deniz turizmi

*Fotoğraflardaki faaliyetlerin dışında ülkemizde su kaynaklarından nasıl yararlanılmaktadır?
Araştırınız ve bunlarla ilgili fotoğraflar toplayarak sınıfta sergileyiniz.

ÜLKEMİZDEKİ SU KAYNAKLARINDAN NASIL YARARLANIRIZ?
Ulaşım, Balıkçılık, Su Ürünleri Üretimi, Sportif faaliyetler, Sulama, İçme, Kullanma, Şifa Bulma, Turizm, Soda ve Maden suyu elde etme, Isıtma ve Enerji elde etme amacıyla kullanılır.

AKARSULARDAN YARARLANMA

Hidroelektrik üretimi (Fırat, Dicle, Kızılırmak v.s) :Yurdumuzdaki akarsuların belirli yerlerine barajlar kurularak bu barajlardan elektrik üretimi yapılmaktadır. Böylece yurt ekonomisine önemli katkıda bulunmaktadır.

İçme ve kullanma suyu :Özellikle büyük şehirlerimizin içme suyu ihtiyacı barajlarımızdan sağlanmaktadır.

Tarım alanlarını sulama (Fırat, Dicle, Seyhan v.s) :Tarım alanlarımız sulanarak bol ürün alınması sağlanmaktadır. Sulaması yapılmayan arazilerdeki verim önemli ölçüde azalmaktadır.

Tatlı su ürünleri elde etme (Balıkçılık…):Akarsu ve baraj göllerimizden balıkçılık ve diğer su ürünleri elde edilmektedir.

Su sporları (Rafting) (Çoruh, Fırat v.s) :Akarsular su sporları yapılması son yıllarda büyük bir gelişme göstermiştir. Bu da turizmin canlanmasını sağlamıştır.

Akarsu Taşımacılığı: (Bartın Çayı)

Kum üretimi

GÖLLERDEN YARARLANMA

Baraj Göllerinden Yararlanma:

* İçme ve kullanma suyu olarak

* Enerji üretimi

* Tatlı su ürünleri elde etme

* Taşkınlardan korunmada yararlanırız.

Doğal Göllerden yararlanma:

* Bazı göllerden balık ve diğer su ürünleri elde edilir.(Van, Beyşehir)

* Bazı göllerden tuz elde edilir. (Tuz Gölü)

* Göl suları içme suyu olarak kullanılabilir.(Durusu, Büyük Çekmece)

* Elektrik enerjisi elde etmek amacıyla kullanılabilir.( Hazar, Kovada, Tortum ve Çıldır göllerinde elektrik üretilmektedir.)

* Bazı göllerde ulaşım yapılabilir. (Van Gölü)

* Tarım alanlarının sulanması için yararlanılabilir. (Bütün tatlı su göllerimiz)

* Turizm alanında yararlanılır.(Kuş gölü) Bütün göller çevreleri için gezi ve eğlence alanlarıdır.

YER ALTI SULARINDAN YARARLANMA

1-Soğuk Yer altı Sularından yararlanma

* İçme suyu

* Kullanma suyu (Temizlikte, sanayide)

* Tarımda sulamada

2-Sıcak Yer altı sularından yararlanma

* Enerji üretimi (Jeotermal enerji): Elektrik üretimi, ısınma

* Termal Turizm (Sağlık Turizmi)

DENİZLERDEN YARARLANMA

* Ulaşım

* Su ürünleri (Balıklar, Kabuklular, Yumuşakçalar, Sünger, Yosunlar)

* Deniz turizmi

* Tuz üretimi

* Kum üretimi

* Dalga enerjisi (Türkiye’de yararlanılmamaktadır)

* İçme suyu (Rafine edilerek)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ETKİNLİK SAYFA 66 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI

Sürekli Basınç Kuşakları ETKİNLİK SAYFA 66 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI Aşağıdaki haritada sürekli basınç merkezleri farklı renklerle verilmiştir. Aşağıdaki bilgilerden yararlanarak basınç merkezlerinin isimlerini harita üzerine yazınız. Dünya sürekli basınç dağılış haritası Termik ( Isıl ) Alçak Basınç Kuşağı Ekvator ve çevresi, güneş ışınlarını dik ve dike yakın açılarla aldığından yıl boyunca sıcaktır. Isınan havanın genleşip yükselmesine bağlı olarak sürekli termik alçak basınç kuşağı oluşmuştur. Termik  Yüksek Basınç Kuşağı Kutuplar çevresi, güneş ışınlarını dar açılarla aldığından buralarda sürekli soğuk hava etkilidir. Soğuyan havanın ağırlaşarak alçalması nedeniyle buralarda sürekli termik yüksek basınç kuşağı oluşmuştur. Dinamik Yüksek Basınç Merkezi Dünya'nın kendi ekseni etrafındaki dönüşünün rüzgârlar üzerinde meydana getirdiği sapma etkisiyle 30° enlemleri çevresinde oluşan basınç merkezidir. Bu merkez Kuzey Yarım Küre’de yaz aylarında kuzeye, kış aylarında güne...

NEMİN YAĞIŞA DÖNÜŞÜMÜ

NEMİN YAĞIŞA DÖNÜŞÜMÜ KONUYA BAŞLARKEN SAYFA 75 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI 1.Her ortamda bulunan nem oranı aynı mıdır? Nemin fazla veya az olması ne gibi sonuçlar doğurur? 2.Yaşanılan ortamda ideal nem oranının ne kadar olduğunu araştırıp bu konuda sınıfa bilgi veriniz. Nem : Atmosfer içerisinde bulunan katı, sıvı ve gaz halindeki suyun tamamı atmosferdeki nemi oluşturur. Örneğin bulutlar küçük buz kristallerinden oluşur. Kendisine gelen bütün ışınları yansıttığı için beyaz görünür. En sıcak çöllerde bile bulunan nem kutuplarda da mevcuttur. Fakat miktarlarında önemli farklılıklar vardır. Atmosferdeki nem şu terimlerle ifade edilir: a.Mutlak Nem (var olan nem): 1 m³ havanın içinde o an var olan nem miktarının gram olarak ifadesidir. Nemin kaynağı; okyanuslar, denizler, göller, akarsular, kaynaklar, kar örtüsü, buzullar, nemli toprak ve canlılardır. Temmuz ayında Antalya, Ankara ve Van'da higrometre ile mutlak nem miktarını ölçtüğünüz taktirde hangisinde nem daha fazla olur? ...

ETKİNLİK SAYFA 123 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI

ETKİNLİK SAYFA 123 LİSE COĞRAFYA 9.SINIF KİTABI Sıcaklığın düşük olduğu bölgelerde yağan karlar donarak birikir. Bu karlara toktağan kar (kalıcı kar) denir. Toktağan karın başladığı yüksekliğe toktağan kar sınırı adı verilir. Yandaki şekilde toktağan kar sınırının Ekvator’dan kutuplara doğru değişimi görülmektedir. Buna göre toktağan kar sınırı Ekvator’dan kutuplara doğru nasıl bir değişim göstermektedir? Bu değişimin sebepleri nelerdir? Daimi kar sınırının yükseltisi Ekvatordan kutuplara doğru azalır. Ekvatorda 5500 m olan sınır,  Sınır kutuplarda ve kutplara yakın alanlarda enleme bağlı olarak sıcaklığın azalmasında dolayı deniz seviyesine “0 metreye” yakındır. Bu sınır Enlem ve iklim özelliklerine bağlı olarak değişir. Ekvatordan kutuplara doğru sıcaklığın azalması sonucu daimi kar sınırı aşağı doğru inmektedir.